Marketing
Marketing is eigenlijk afgeleid van het Engelse market getting, wat er bij een vrije vertaling op neerkomt dat je de consument voor je moet winnen. Maar welke middelen (tools) hebben we hiervoor tot onze beschikking?
Direct marketing
De eerste vorm die ik wil toelichten is direct marketing. Een voorbeeld hiervan zijn de mailingen. De bekende brief met een bobbel erin wekt altijd nieuwsgierigheid op bij de klant. Het is altijd aansprekend om een gadget bij uw aanbieding te sluiten, het openen van de brief is in elk geval gegarandeerd. Een leuke methode is om een paar brieven te versturen met een opbouwend geheel. In de eerste brief een sleutel die past op het slot van de gift of premium die in de vervolgbrief te vinden is. De boodschap moet in ieder geval goed overkomen. Vaak staat er in de brief een aankondiging van een telefonisch contact. Tijdens een gesprek wordt er uitgebreid geïnformeerd over het aangeprezen product.
E-commerce
Met de opkomst van internet komen we op een nieuwe vorm van de marketing: de e-commerce. Deze nieuwe vorm heeft de direct marketing een beetje verdrongen. Momenteel komt de mail namelijk in je mailbox en wordt er gecommuniceerd via social media kanalen. Verwijzingen naar websites en leuke attenties bij het invullen van lange enquêtes zorgen er nu voor dat de bedrijven aan de broodnodige informatie komen. Deze informatie wordt in grote hoeveelheden verkocht aan slimme zakenmannen die hun dienst willen aanbieden in een bepaalde doelgroep. De komst van de e-commerce heeft een nieuwe dimensie gegeven aan de wereld van de marketing.